Minä muistan viime talven.

Minä muistan pakkaspäivät, jolloin Elisa istui sohvan nurkassa ja luki. Sitä luettavaa näytti riittävän loputtomiin. Kirjat seurasivat toistaan. Oli Potteria (voi monennenko kerran?), oli Twilightia, oli Artemis Fowlia, oli vaikka mitä.

Minä muistan pullantuoksun, joka tuli ovella vastaan, kun Elisa oli innostunut leipomaan.

Minä muistan miten Elisa istui olohuoneen ikkunan vieressä ja katseli lintuja lintulaudalla.

Minä muistan Elisan lempinallen, joka istui Elisan sängyllä aina. Ja istuu yhä.

Vaan missä on minun Elisani? 

Vuosi sitten Elisa oli vielä tässä. Katsoi varmaankin Miksun kanssa CSI:ta tai jotain tv:stä. Istui kippurassa ihan liki isässä. Sellaisella etäisyydellä, että saattoi nojata koska tahansa ihan kiinni, mutta tosiaalta pitää pikkuisen väliä - kun oli jo niin iso tyttö.

Vuosi sitten Elisa ei enää kirjoittanut päiväkirjaansa. Viimeinen kirjoitus päättyy: "En jaksa. En pysty." 

Miksi? Miten? Miten ihmeessä lapsi voi peittää sellaisen tunteen niin täysin? 

Yritän muistaa. Yritän hakea sen muiston, jossa näkisin, että Elisalla oli paha mieli. Jotain mihin tarttua. Jotain missä olisin voinut tehdä toisin.

En löydä. En muuta kuin ikävää.

 

Joulu oli raskas. Elisan kuolinpäivän lähestyminen on tuntunut kuin kivireeltä perässä. Päivät kuluvat väkisinkin, mutta mitään ei saa aikaan.

Olemme kuitenkin saaneet paljon yhteydenottoja ja paljon hyviä ajatuksia. Nyt näitä lähdetään viemään eteenpäin. Helmikuussa minä ja Miksu paneudumme käymään läpi saamiamme posteja ja blogikommentteja. Yritämme nostaa keskusteluun ajatuksia sieltä.

Viimeistään maaliskuussa toteutamme sen mitä tähän vuoden alkuun suunnittelimmekin. Blogissa saa puheenvuoron myös muut, joille Elisa oli tärkeä. Tulemme julkaisemaan läheisten kirjoittamia "kirjeitä Elisalle", jotka ovat siis ajatuksia siitä mitä he haluaisivat sanoa, jos vielä Elisalle voisivat viestin kirjoittaa...

 

(Blogi Enkeli-Elisa on osa Minttu Vettenterän Jonakin päivänä kaduttaa - kirjan syntyä ja blogin tekstit ovat Minttu Vettenterän kirjoittamia) 

 

Enkeli-Elisa, Enkeli-Elisa, Enkeli-Elisa, Enkeli-Elisa, Enkeli-Elisa, Enkeli-Elisa, Enkeli-Elisa, Enkeli-Elisa, Enkeli-Elisa

Jonakin päivänä kaduttaa Jonakin päivänä kaduttaa Jonakin päivänä kaduttaa Jonakin päivänä kaduttaa